Warre Bogaerts, een leerling uit 5STc, nam op woensdag 28 november deel aan een Hackathon (een bijeenkomst van software- en website-ontwikkelaars, designers en business-strategen om gezamenlijk aan een thema te werken).
De uitdaging was om een onderwijssysteem te ontwerpen. Warre werkte die opdracht met veel inzicht en diepgang uit. Op het einde van de dag werd het concept voorgelegd aan een jury die zeer lovend was. Het werk van Warre werd als dezelfde kwaliteit gezien als het werk van andere pas afgestudeerde masterstudenten, knap werk dus!
Warre aan het woord:
Het concreet idee is dat de scholen niet meer gebruikt worden en
doordat er geen leerkrachten meer zijn en geen schoolgebouwen komen er
veel subsidies vrij die kunnen worden geïnvesteerd in het maken van een
computerprogramma waar alle leerlingen een vragenlijst invullen en zo
een digitale identiteitskaart krijgen voor hun studies. Daarna kunnen ze
kiezen tussen verschillende projecten binnen hun interesses gegeven
door professionals in het doelgebied van het project. Door veel
projecten te doorlopen, gaat hun vaardighedenlevel omhoog waardoor ze
nieuwe projecten kunnen doen en meer kans maken op een goede job later.
Die projecten zouden doorgaan in desbetreffende bedrijven of
openbare gebouwen die bekend zijn bij jongeren. Deze “learnhubs” zijn
aangestuurd door bedrijven zelf die hun projecten of challenges
opstarten. Zo kan bijvoorbeeld iemand van 16 al level 5 zijn in
programmeren. Door dit systeem kan iedere student zijn eigen weg
bepalen.
Maar naast die “learnhubs” is er natuurlijk ook nog nood aan de
hoofdvakken zoals Frans, Nederlands, Wiskunde… Die zouden gegeven
worden via een programma in de soort als Wezooz Academy dus online, maar
met nog altijd toezicht voor eventuele extra uitleg en die zou gegeven
worden door oud-leerkrachten of ouders… Na een bepaalde tijd worden
die twee zaken getest, als je geslaagd bent voor die test mag je naar
het volgende vaardighedenlevel.
Dat was ons concept.